گروه کوهنوردی زاگرس نشینان دنا

گروه کوهنوردی زاگرس نشینان دنا با مدیریت سید علی جلالفرد

شهر یاسوج در دامنه کوه دنا و در کنار رودخانه بشار و در میان تپه های مملو از درختان بلوط و زالزالک قرار گرفته است. این شهر لرنشین مرکز استان کهکلویه و بویراحمد می باشد و در فصل زمستان پوشیده از برف است و از هوای سردی برخوردار است. از جاذبه های این شهر می توان:

آبشار یاسوج

تنگ مهریان

تنگ تامرادی

سد شاه قاسم

روستای کریک

پیست اسکی کاکان

را نام بزد. نیز از یاسوج می توان به آبشار مارگون  رسید .

بعد از نیم ساعت به سی سخت رسیدیم. درختان بلوط، زالزالک و گیاهان کوهی که گیاهان دارویی را نیز شامل می شود باعث سر سبزی کوهها و تپه ها و طبیعت اطراف دو شهر یاسوج و سی سخت می شوند. تنوع سبزیهای طبیعی و گیاهان دارویی مانند : آویشن ، چویل ، سیرموک ، پر موسیر ، بابونه ، جاشیر ، بومادران و ...  در این مناطق زیاد است. شاید به همین خاطر است که یاسوج را پایتخت طبیعت می نامند. منطقه دنا محل زیست پرندگانی چون: کرکس، عقاب، سهره ، کبک ، شاهین و ... و جانورانی چون : خرس قهوه ای و سفید ، بز و پازن ، گرگ ، راسو ، کفشدوزک و ... می باشد.

سی سخت شهری است اسطوره ای دارای قدمت4000 ساله. از جاذبه های این شهر می توان: دریاچه کوهگل، گردنه تاریخی بیژن، چشمه میشی، چشمه توف، منطقه حفاظت شده دنا، قله های دنا و آبشار تنگ نمک را نام برد. شهر سی سخت نیز مانند یاسوج از زمستانی سرد و برفی برخوردار است اما در فصل بهار و تابستان به واسطه آب و هوای خنک و تمیز و طبیعت بکر و دل انگیز به مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل می شود .

در شهر سی سخت با مقداری خرید  کمبودها را جبران کردیم. ابتدای منطقه کوهگل تعدادی غرفه با نمادی در وسط میدان توجهمان را به خود جلب می کند. غرفه ها اقلامی چون : میوه ، لبنیات سنتی ، عسل طبیعی ، لواشک های خانگی ، سبزیهای خشک ، میوه های خشک و ... را به مشتریان عرضه می کنند. مقداری مویز  و میوه خشک خرید می کنیم و به نماد وسط میدان که دقت می کنیم، قسمتی از هواپیما و تعدادی اسم و سنگ قبری را مشاهده کنیم. نماد متعلق به سانحه برخورد هواپیمای تهران یاسوج به کوه دنا و اسامی نیز اسامی کشته شدگان این سانحه  در سال 1396می باشد که حادثه ای دلخراش و دردناک برای هموطنانمان بود .

به سمت کوهگل حرکت می کنیم، دو طرف مسیر را باغ های سرسبز انگور تشکیل می دهد که مسیری دل انگیز را به وجود آورده است.به چشمه زیبای میشی رسیدیم و ماندیم تا همه اعضا جمع شوند جاتون خالی آب خنک و گوارا  بود ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه چشمه میشی را به طرف کوه گل ترک کردیم ولی ورودی کوهگل را به خاطر کرونا بسته اند و باید مسیری ۳ کیلومتری را پیاده تا پاسگاه محیط بانی یا چشمه سرداب رفت ماشینها را در پارکینگ یک باغ تفریحی پارک کردیم و کوله ها رو بسته و حرکت کردیم .

بعد از ۴۰ دقیقه پیاده روی در آسفالت به چشمه سر داب رسیدیم و بعد از پر کردن قمقمه های آب و یک تنفس به حرکت خود از تنگ کوه گل اداما دادیم
 ابتدای مسیر سربالایی بود و سپس تقریبا هموار شد با شیب ملایم.
کمی جلوتر چشمه زلالی پیش رویمان بود و چادر عشایری و گوسفندانشان که  در نزدیکی آن اطراق کرده بودند. چوپان گله  داشت آماده می شد تا گوسفندان را به ضیافت این مراتع سرسبز و پر سخاوت ببرد.

از چشمه جرعه ای آب نوشیدیم و ادامه مسیر دادیم که رفته رفته سربالایی ها تندتر می شد وحرکت ما آهسته تر، خنکای نسیم وجود آفتاب را لذت بخش می کرد و مانع خستگی بیشترمان می شد.

بعد از مقداری کوهپیمایی چشمه زیبای دیگری بود با خزه ها و سبزه های اطراف آن و باز هم چادر عشایری و گله هایشان که نزدیکی به چشمه دلیل اطراقشان در آن نقطه بود. در طول مسیر عطر دل انگیز آویشن های کوهی و دیگر گیاهان نیز شامه هایمان را نوازش می دادند و آواز خوش پرندگانی همچون کبک  همراهمان بودند و به یک کنسرت زیبای طبیعی مهمانمان می کردند  و همه اینها دلیلی بود که خستگی را کمتر احساس کنیم .

در سربالایی تند روبرو  چشمه ای، آبشاری را به وجود آورده بود که خروشان و سراسیمه به سمت پایین حرکت می کردند و ما آهسته آهسته و با زحمت به سمت بالا در حرکت بودیم .
بالاخره دریاچه زیبای کوه گل رخ نشان داد وهمه با یک هیجان از ته دل و با یک روی باز و خندان به دریاچه رسیدیم و هر کس به کاری مشغول شدند یکی عکاسی میکرد یکی با دریاچه آبی با دست و صورت میزد بعد همه رو جمع کردیم و عکس یادگاری گرفتیم

لیدر در مورد نحوه پایین آمدن توضیح دادند: در سرازیریها سعی کنید پاهایتان را در جایی بگذارید که سنگ زیر پایتان نلغزد، در سراشیبی تند به صورت مورب حرکت کنید تا به زانوهایتان فشار نیاید و اگر سنگی زیر پایتان لغرید با صدای بلند اعلام کنید تا آنها که پایین ترند حواسشان را جمع کنند

از کوه و کوهنوردی درسهای زیادی می توان آموخت: در بالای قله آدم چقدر خود را کوچک می بیند و می داند که در برابر عظمت دنیا ناچیز است. می توان آموخت که در برابر مشکلات زندگی همیشه یک راه حل وجود ندارد و صبر و استقامت و اراده، رمز موفقیت در کوه پر سنگلاخ زندگی انسان های بزرگ است و ...

این صعود و این سفر بسیار مفرح و هیجان انگیز هم به آخر رسید و خاطرات خوش و تجربیات مفیدی را در خاطرمان ثبت کرد و ما منتظر سفرها و صعودهای بعدی هستیم. (این سفر و صعود اوایل تیر 98 انجام شده است )
سپاس فراوان از همراهی شما
گروه کوهنوردی زاگرس نشینان‌ دنا با هدف ارتقاع ورزش کوهنوردی و شناساندن جاهای دیدنی و بکر  و شناساندن زاگرس یا به تصویر کشاندن زاگرس برای کل دنیا فعالیت خود را از سال ۸۶ شروع کرده . و حضور شما را به این گروه تبریک میگوییم